Module Zakelijk en Overtuigend schrijven
Een zakelijke tekst als een business case is geen roman
Het gaat erom dat lezers (bestuurders, directies of klanten) direct iets met de tekst kunnen doen. Ze willen op basis van uw tekst - in korte tijd - een verantwoorde beslissing kunnen nemen. Lezers verwachten dat een business case goed gestructureerd is, niet te lang van stof en vlot geschreven. En als het even kan voorzien van een samenvatting die hen in staat stelt in één oogopslag de kern van de zaak te doorzien.
Een business case dient overtuigend te zijn. Maar welke soorten argumenten overtuigen uw beslissers? Naast financiële argumenten blijken beslissers ook gevoelig voor maatschappelijke, normatieve en compliance-argumenten. In deze module ontdekt u hoe u de juiste mix van overtuigende argumenten hanteert om uw lezers voor u te winnen.
Na deze module:
Eendaags programma | 9 uur ontvangst, 9.30 uur aanvang en einde 17.30 uur
Inleiding van de business case
Bouwstenen en structuur van de business case
Argumentatie: de beslisser over de streep trekken
Begrijpen en krachtig formuleren
Samenvatting maken
Evaluatie en afsluiting
Uw docent:
Een business case dient overtuigend te zijn. Maar welke soorten argumenten overtuigen uw beslissers? Naast financiële argumenten blijken beslissers ook gevoelig voor maatschappelijke, normatieve en compliance-argumenten. In deze module ontdekt u hoe u de juiste mix van overtuigende argumenten hanteert om uw lezers voor u te winnen.
Na deze module:
- kent u de 10 gouden regels voor de beknopte en overtuigende business case
- weet u met welke argumentatie u ook een divers samengestelde beslissersgroep overtuigt
- kiest u probleemloos de juiste structuur voor uw tekst
- optimaliseert u de gebruikswaarde van uw business case door een goede samenvatting
- formuleert u in toegankelijke alinea’s en zinnen
Eendaags programma | 9 uur ontvangst, 9.30 uur aanvang en einde 17.30 uur
Inleiding van de business case
- Het abc’tje als vertrekpunt: aanleiding, belang/probleem en centrale vraag.
- Opdracht - Het schrijven van een energie-opwekkende inleiding.
Bouwstenen en structuur van de business case
- Het a4-model voor de business case: inleiding, kaderstelling, investeringsbeslissing, argumentatie en uitvoering.
- Opdracht - Een strak tekstschema maken voor de business case.
Argumentatie: de beslisser over de streep trekken
- Verschillende typen beslissers: de pragmaticus, wetenschapper, dijkbewaker, systeemdenker, evenwichtskunstenaar.
- Opdracht - Een overtuigend, voor-elk-wat-wils betoog opzetten voor een divers beslisserspubliek.
Begrijpen en krachtig formuleren
- Regels, tips & trucs voor zinsopbouw en woordgebruik.
- Opdracht - Schrijven in korte, goed gestructureerde en concrete zinnen.
Samenvatting maken
- De samenvatting als toevluchtsoord voor de beslisser met weinig tijd.
- Opdracht - Het maken van een samenvatting die de lezer de juiste kant op stuurt.
Evaluatie en afsluiting
Uw docent:

Bert Ruck (1960) is al ruim 25 jaar werkzaam als communicatietrainer. Hij heeft een bijzondere belangstelling voor adviescommunicatie. Zijn visie: 'Lezersgericht schrijven komt neer op het beantwoorden van lezersvragen. Deze vragen zijn te voorspellen. Een goede tekst beantwoordt deze vragen beknopt, gestructureerd, begrijpelijk en overtuigend.'
Bert Ruck studeerde argumentatieleer, logica en retorica (taalbeheersing) aan de Universiteit van Amsterdam. Deze leer van de overtuigingsprocessen boeit hem nog steeds. Door welke argumenten laten beslissers zich overtuigen? Hoe scheid je hoofd- en bijzaken? Hoe voorkom je als schrijver dat je vooral jezelf aan het overtuigen bent, en daarmee de lezer uit beeld laat verdwijnen? Bert Ruck schreef verschillende trainingsboeken (Snellezen, Overtuigen op papier, Haal binnen die opdracht! en Overtuigend adviseren) waarin het door hem ontwikkelde a4-model centraal staat. Bert werkt vanuit het door hem opgerichte bureau “a4 training – kortste weg naar de kern”.
Bert Ruck studeerde argumentatieleer, logica en retorica (taalbeheersing) aan de Universiteit van Amsterdam. Deze leer van de overtuigingsprocessen boeit hem nog steeds. Door welke argumenten laten beslissers zich overtuigen? Hoe scheid je hoofd- en bijzaken? Hoe voorkom je als schrijver dat je vooral jezelf aan het overtuigen bent, en daarmee de lezer uit beeld laat verdwijnen? Bert Ruck schreef verschillende trainingsboeken (Snellezen, Overtuigen op papier, Haal binnen die opdracht! en Overtuigend adviseren) waarin het door hem ontwikkelde a4-model centraal staat. Bert werkt vanuit het door hem opgerichte bureau “a4 training – kortste weg naar de kern”.